Capitol LIX. Com la verge no deu amar familiaritat de homens.
Sor molt cara e si ab ten gran
studi deus fugir a les fembres quant mes deus fugir a la compayia dels homens. E si ab tanta ansia esquives la familieritat de
les dones quant mes deus esquivar la familieritat dels homens
e si ab tanta cura e ansia esquives lo parlar de les fembres quant
mes deus esquivar los enguans dels homens e si ab ten gran
treball separes les orelles de les paraules de les fembres quant mes
les deus separar de les paraules enguanadores dels homens. Sor
mia en Jhesu-Crist consellte que per sant que sia lom no hage
ab tu compayia per sant que sia e per just no hage ab tu familiaritat
per gran religios que sia no soumeg per res ab tu per molt que
sia bo no hage continuacio ab tu. La raho es aquesta per tal que per
sobres de gran familiaritat no perda la un e laltre
la castedat e que per continuacio de visitacio no sia en cascuna part
anullada la honestat e per continuat parlament de cada
part la religio no sia difamada e que per us de veures tots jorns
no sia cascuna part deshonestada. Aquell cau de la caritat del
proisme qui dona occasio de fer mal car posat que no faça
mal per obre empero engendra oppinio molt mala. Per continuacio pecca
lom pus tost. Soin se esdeve que la avinentesa e familieritat
venç e no pot esser sobrada la
occasio de peccar e sovin enclina la volontat e la met en obre.
La continuacio e avinentesa sobre aquells qui no pogren esser
sobrats per la delectacio. Hom e dona aiustats
en un loch alla los provoca la inclinacio de la carn
don es axida. La natural flama de la carn se encen
si atteny materia luxuriosa. Hom e dona son diversos
per natura los quals si son collocats en un loch posat
que no pequen empero per sobres de continuacio nodrexen entre si mala
fama e com qui portara foch en lo seu si e que nos crem.
Lo foch e la estopa aiustats ensemps
nodrexen flames e posat que no sien contraries coses si
son posats en un loch nodrexen gran flama per semblant
forma posat que la dona el hom no façen
mal empero per sobres de gran familiaritat nodrexen mala fama
e fan los altres murmurar contra ells. Si lo frare religios e
la monja continuen massa en familieritat donen als altres
materia de murmuracio. Diversos son en natura generativa lom e
la dona e per ço si massa continuen ne hix occasio de peccar.
Perque stan donchs en una lo foch e la estopa perque la serp
es collocada dins lo si perque lo foch es portat
en la falda perque la fembre que ha promesa castedat a Deu ha
compayia ab homens. La dona que per amor de Deu
ha menyspresat lo segle perque ama la familieritat
dels homens perque ama la presencia dels homens la dona que desija
entrar ab Jhesu-Cristen en lo talem celestial
perque la fembra que es devota a Deu vol hoyr les paraules
enguanadores dels homens perque aquella que no ha volgut haver
marit en lo segle com es posada en lo monestir cobeia
veure la faç dels homens.
Adonchs sor en Jhesu-Crist molt amada si vols esser segura de
fornicacio sies separada de cors e de pensa de la compayia dels
homens si vols tenir perfetament la castedat per amor de
Jhesu-Crist lunyet dels homens. Tu com seras posada prop la
serp no seras lonch temps segura. Adonchs sor en Jhesu-Crist
molt amada oges paraules de bon consell. No senten los
homens lo teu parlament no vegen la tua faç
no coneguen la tua cara posat que ogen lo
teu nom. Verge honesta oges les paraules del Apostol dient obs
es a nos que haiam bon testimoni de aquells qui son de
fora e que dins nos haiam bona vida. Per nostre be e
bona fama e per be dels altres sapies sor amable que si
per amor de Deu esquives la compayia dels homens reebras
per Deu en lo cel la compayia dels angels Amen.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada
Los comentaris se borren.
Nota: Només un membre d'aquest blog pot publicar entrades.